|
2019 • 2018 • 2017 • 2016 • 2015 • 2014 • 2013 • 2012 • 2011 • 2010 • 2009 • 2006 • 2005 • 2004 • 2003 • 2002 • 2001 • 2000 • 1999 • 1998 • 1997 • 1995 • 1994 • 1993 • 1992 • 1991 • 1990 • 1989 • 1988 • 1987 • 1986 • 1985 • 1983 • 1982 • 1981 • 1980 • 1979 • 1978 • 1977 • 1975 • 1974 • 1973 • 1971 • 1969 • 1968 • 1966 • 1965 • 1959 • 1958 • 1953 • 1944 |
|
|
|
|
2023 |
|
|
|
|
|
|
|
- Stephen Abbott, The Proof Stage: How Theater Reveals the Human Truth of Mathematics, Princeton University Press 2023. Tu rozdział: Jarry and Witkiewicz, s. 74-128. google books (dodał Przemysław Pawlak)
- Marek Średniawa, Dvaja pani na W – Witkacy a Warhol. Od Firmy k Tovarni / Two Gentlemen W – Witkacy and Warhol. From Company to Factory, “Profil”, Bratislavia 2023, nr 2, s.68-89.
|
2019 |
|
|
|
|
|
|
|
- Beata Zgodzińska, Portretna Firma „S.I. Witkiewicz” – njezin tvorac, djela i klijenti, w: "Kopernik" nr 4/2019, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kulturalnego "Mikołaj Kopernik" w Zagrzebiu. (dodała Małgorzata Vražić)
- A Reader in East-Central-European Modernism 1918–1956 Edited by Beáta Hock, Klara Kemp-Welch, Jonathan Owen, London 2019, The Courtauld Institute of Art, Tu: Andrzej Turowski, Parasitism 53-74; Przemysław Strożek, The Magazine Formiści and the Early International Contacts of the Polish Avant-Garde (1919—1921) 125-138. (dodał w.s.)
|
2018 |
|
|
|
|
|
|
|
- "Westnik literaturen". Polskata literatura meżdu dwete swetowni wojni, nr 34, 17-23.10.2018 Tu: Jerzy Kwiatkowski, Golemite nowatori: Witkaci, Gombrowicz, Szulc, s. 35. (z: Jerzy Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2005, s. 332-345). Także fragmenty Wariata i zakonnicy (s. 33-34) przekład Dimitrina Lay-Bukowska i Nowych form w malarstwie (O dobrym rysunku), przekład Prawda Spasowa s. 34. (dodał Przemysław Pawlak)
|
|
|
|
|
- S. I. Witkiewicz artiste transversal, hier et aujourd’hui, sous la direction de Aleksandra Wojda, Monika Sitek et Stanisław Fiszer. Presses universitaires de Nancy, 2018, 192 strony. Tom referatów sesji, która odbyła się w roku 2017 w Nancy. (dodał Janusz Degler)
spis treści
- Ekstase in Kunst Musik und Tanz, herausgegeben von Ulrike Groos, Markus Müller, Anne Vieth, Martin Waldmeier und Nina Zimmer, katalog wystawy w Kunstmuseum Stuttgart, 29.9.2018-24.2.2019 i Zentrum Paul Klee, Bern, 4.4.-4.8.2019, Prestel Verlag, München-London-New York 2018 (ang. - niem.). Tu: Martin Waldmeier, Leben in der Schwebe - Rausch und Droge, s. 173. Reprodukowane 4 portrety z Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem: Stefana Szumana (1931), Neny Stachurskiej (1930), Autoportret (1930) oraz Janiny Turowskiej (1930), s. 182-184. Dodatkowo wydana broszura towarzysząca wystawie, Ekstase, Kunstmuseum Stuttgart, 2018. Tu o Witkacym w rozdziale Rausch und Droge, s. 37 (dodał Wojciech Sztaba)
- Witkacy. Pleśruniśkas protas. (Witkacy. Umysł drapieżny) Redakcja: Janusz Degler, Przemysław Pawlak, Helmutas Šabasevičius. Teksty: Alwida Bajor, Helmutas Šabasevičius, Janusz Degler, lzabella Curyllo-Klag, Przemysław Pawlak, Marek Średniawa, Tomasz Bocheński, Maciej Dombrowski, Beata Zgodzińska. Tłumaczenia tekstów S.I. Witkiewicza: Irena Aleksaitė, Giedrius Gabrėnas, Edita Gudišauskaitė, Regina Tribocka, Kazys Uscila (Szewcy, W małym dworku, Skecz, fragment Nienasycenia , fragment Niemytych dusz oraz Regulamin Firmy Portretowej "S.I.Witkiewicz"). Wilno-Warszawa 2018, Wydawnistwo Aukso žuvys. 452 strony, liczne ilustracje. Spis treści
- Witkacy. Metafizyka dwugłowego cielęcia / Witkacy. Two headed calf. Program spektaklu (w języku polskim i angielskim) z tekstami Janusza Deglera , Daniela Geroulda, S.I. Witkiewicza, Davida A. Goldfarba, Michaela Goddarda i Konstantego Puzyny. Teatr Studio i CalArts Center, 2018/2019 WITKACY / Two-Headed Calf Reżyseria: Natalia Korczakowska
|
2017 |
|
|
|
|
|
|
|
- Witkacy. Logos and the Elements, Teresa Pękala (ed.), translated by Jerzy Adamko. Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main 2017. Wersja drukowana (358 stron) i ebook. Teksty polskich autorów. Spis treści. (dodała K. Damar)
|
2016 |
|
|
|
|
|
|
|
- Witkacy i drugi: zagrebaćki polonistićki doprinosi. Uredli: Dalibor Blaźina, Durdica ĆiliĆ Śkeljo, Zagreb 2016, FFpress. Tu: Dalibor Blaźina, (Ne)prisytnost Witkacyja u kritici Zdravka Malića; Janusz Degler, Witkacyjevo kazaliśte; Lech Sokół, Witkacyjeva "Majka": obiteljska tragfedija - tragedija uniśtenja ćovjećnosti u ćovjeku; Małgorzata Vraźić, Oćevi i sinovi umjetnosti; Natalija Jakubowa, Jadran u Witkacyjevu hipertekstu; Marta Skwara, O jednom iznenadujućem aspektu Witkacyjeva funkcioniranja u svjetskom umjetnićkom polju ili kako je Witkacy postao jedinim dadaistom u Poljskoj?, s. 9-104
- Anna Saignes, Antyutopia z Chińczykami w tle: o „żółtym niebezpieczeństwie” w „Nienasyceniu” Stanisława Ignacego Witkiewicza i w „Palę Paryż” Brunona Jasieńskiego, w: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia – Rocznik 2016/2017. Międzynarodowa Konferencja Akademicka w Kantonie, Instytut Polonistyki GDUFS, Kanton 2016, s. 43–55. (dodał Przemysław Pawlak)
|
2015 |
|
|
|
|
|
|
|
- "Knjiżevna smotra" 2015, nr 176 (2), Filozofski fakultet u Zagrebu. Numer wydany z okazji jubileuszu 50-lecia polonistyki na Uniwersytecie w Zagrzebiu i sesji poświęconej Witkacemu.. Tu: Lech Sokół, Witkacy AD 2015 (S poljskog, iz rukopisa prevero Dalibor Blaźina); Janusz Degler, Witkacy - odgajatelj naroda (S poljskog prevero Dalibor Blaźina) ; Marta Skwara, O ćemu i kako govori Witkacy? (S poljskog prevela Ivana Maslać); Dalibor Blaźina, S Witkacyjem oko Hrvatske u pet slika; Natalia Jakubova, "Ćitajući recenzije ućim hrvatski jezik". Konteksti putovanja Solske i Witkacyja u Hrvatsku 1910. godine (S poljskog po rukopisu preveli Miroslav Hrdlićka i Ivana Vidović Bolt); Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nemivene duśe (fragmenti). Odabrao s poljskog preveo Dalibor Blaźina.
- "Cultura" 26. 04.2015; tu : Josep Maria de Sagarra Angel, A la recerca de la forma pura (dodał Janusz Degler)
|
2014 |
|
|
|
|
|
|
|
- Witkacy: 21st Century Perspectives, opracowali Kevin Anthony Hayes i Mark Rudnicki, 2014. Zbiór esejów i aneks z reprodukcjami Słupskiego zbioru portretów.
- Biserka Rajćić, Imago Poloniae, Beograd 2014, Treći Trg - Ćigoja śtampa. Tu: Fenomen Vitkaci ili źiveti znaći ponaśati se, s. 298-301.
- Maciej Szymanowicz, In the Private Sphere: The Photographic Work of Stanisław Ignacy Witkiewicz. In: Mitra Abbaspour, Lee Ann Daffner, and Maria Morris Hambourg, eds. Object:Photo. Modern Photographs: The Thomas Walther Collection 1909–1949. An Online Project of The Museum of Modern Art. New York: The Museum of Modern Art, 2014 (dodał w.s.)
|
2013 |
|
|
|
|
|
|
|
- Agnieszka Hudzik, Broch und Witkacy - eine literarische Begegnung, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien, 2013, 166 stron
- Witkacy in English: 21 st Century Perspectives. Opracowanie: Kevin Anthony Hayes, Mark Rudnicki, The Polish Journal of Aesthetics / Estetyka i Krytyka, Vol. 31 (4/2013) Kraków 2013, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Instytut Filozofii, s. 278 (spis treści) wersja elektroniczna dostępna dla wszystkich zainteresowanych na stronie „e-publikacje nauki polskiej” (ściągnięcie wymaga uprzedniej rejestracji). (dodał Marek Średniawa)
- Tom Sandqvist, The Sacred Cause. The Europe that was Lost - Thoughts on Central and Eastern European Modernism, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien, 2013, Peter Lang, s. 534. Tu: Polish Dada, Witkacy, the Polish Avant-Garde, and Nationalism, s. 205-242 Spis treści wstęp impressum (dodał Marek Średniawa)
- Benoît Buquet, L’extension avant la chute. Witkacy et le peyotl autour de 1930, w: Arts drogués, Expériences psychotropiques et création artistique, Fabrice Flahutez et Miguel Egaña (dir.), 20/21 siècles, Paris 2013, Presses universitaires de Paris Nanterre, s. 129-148 Bibliografia nie notuje (dodał Przemysław Pawlak)
|
2012 |
|
|
|
|
|
|
|
- Karlheinz Schuster, Theaterstücke ohne Sinn. Eine kurze Einführung in Witkacys Buhnenwelt, München - Berlin - Washington 2012, Verlag Otto Sagner, s. 405.
|
2011 |
|
|
|
|
|
|
|
- Christine Fischer, Ulrich Steltner, Polnische Dramen in Deutschland: Übersetzungen und Aufführungen als deutsch-deutsche Rezeptionsgeschichte 1945-1995, Böhlau Verlag Köln Weimar, 2011, stron 297. Tu także o recepcji teatru Witkacego w Niemczech, m.in. s. 50-53, 101-103, 105-109, 130-133 (częściowo na Google-books)
- Stefano Aloe (Università di Verona), Виткевич и Достоевский: вариации на тему телесности в романе Ненасытность, w: Slavica Wratislaviensia, nr 153, 2011, s. 261 - 269 (dodał Tomasz Pawlak)
The article analyses some of the points of comparison between Dostoevsky’s novels Crime and Punishment and The Idiot, and Witkacy’s Insatiability, where we can find many allusions to Russian literature in general and to Dostoevsky’s work in particular. In both authors’ work the main ideas are presented “physically,“ as “embodied” into maniacal, suffering beings, from which arises the sensation of a “metaphisical erotism,“ of a corporeality of ideas. At the same time, purposes and solutions of the two novelists are resolutely different; in some cases we can observe in Witkiewicz’s heroe Genezyp an element of parody of Raskol’nikov’s and Myškin’s actions.
|
2010 |
|
|
|
|
|
|
|
- Daniel Gerould, Fregoli, Witkiewicz, and Quick Change; Witkacy's Doubles; Pictorial Citation: Witkacy and Selous's Shakespeare; Witkacy: An Album of Photos - A Bundle of Letters (Essay and Translation), W: Quick Change. 28 Theatre Essays.4 Plays in Translations by Daniel Gerould, New York 2010, Martin E. Sewgal Theatre Center Publications.
- Wojciech Sztaba, Witkacy: die Reine Form und die metaphysischen Gefühle oder über die artgerechte Kunstbetrachtung. (in:) BTZ Almanach 5, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, Ludwigsburg 2010, s. 50-53
|
2009 |
|
|
|
|
|
|
|
- Polina Stiepanowa, Polskij tieatralnyj Peterburg. Mickiewicz, Witkiewicz, Mrożek, Sankt-Peterburg 2009, Gienieralnoje Konsulstwo Riespuliki Polsza w Sankt-Peterburgie, s. 83.
- Jaroslaw Anders, Between Fire and Sleep, Essays on Modern Polish Poetry and Prose. Tu: Stanislaw Ignacy Witkiewicz: Modernism to Madness (s. 51-66), Yale University Press, 2009. (dodał W.S.)
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
- Anna Fiałkiewicz-Saignes, Stanisław lgnacy Witkiewicz et le modernisme europeén, Université Stendhal Grenoble 2006, 279 stron. Na okładce: Stanisław lgnacy Wtkiewicz, Autoportret, 1938, Muzeum Śląskie w Katowicach. Spis treści
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatic Theatre, Translated and with an Introduction by Karen Jürs-Munby, UK, USA & Canada 2006, Tu: Landscape Play (Gertuda Stein i Witkacy), Pure form, s. 62-65 (dodał Przemysław Pawlak) Zob. wydanie niemieckie 1999
- Kurt Morawietz und Johann P. Tammen (wybór tekstów), Gombrowicz, Schulz, Witkacy: Die 'großen Drei' und ihre Kinder. Beispiele modernen polnischen Prosa, "die horen", Bd.222, 2 kwartał 2006. Tu: Robert Ostaszewski, Die »Großen Drei« und ihre Kinder; część III. Herolde der Katastrophe. Im Porträt: Stanislaw Ignacy Witkiewicz (dodał Przemysław Pawlak) Spis treści
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
- Stanislaw Ignacij Witkiewicz. Ziźń i tworczestwo. Materiały mieżdunarodnogo simpozyma. Naucznyj redaktor: L.I. Gitelman. Pieriewod s polskogo: N.A. Papczinskoj, A. B. Bazilewskogo, Sankt -Peterburg 2005. Materiały sesji, która odbyła się z okazji 120. rocznicy urodzin S.I. Witkiewicza (Dom Aktora w Sankt-Petersburgu). Tu: Lew Gitelman, B miesto priedisłowija; Janusz Degler, Wstupitielnoje słowo; Janusz Degler, Stanisław Ignacij Witkiewicz (1885-1939); Irina Kornienko, Chudożestwienno-litieraturnaja żiźń Pieterburga-Pietrograda w gody pierwoj mirowoj wojny; Lidia Nowikowa, Stanisław Ignacij Witkiewicz i chudożestwiennaja ziźń polskogo ziemjaczestwa w Pieterburgie-Pietrogradzie 1914-1918; Irena Jakimowicz, Witkacy w Rossii; Janusz Degler, Hic natus est Witkacy (O priewywanii Stanisława Ignacija Witkiewicza w Rossii) ; Dorota Hek, Swietłyj lik Witkiewicza; Janusz Degler, Isskustwo tieatra w esteticzeskoj sistemie Stanisława Ignacija Witkiewicza; Pietr Rudzki, Motiw "iz mużika w koroli" w dramach S.I.Witkiewicza "Jan Macziej Karol Wszczieklica" i w Gombrowicza "Brakosoczetanije"; Anna Żakiewicz, Astonomiczeskije kompozicii Witkiewicza; Stefan Okołowicz, Stanisław Ignacij Witkiewicz - fotograf.
- Dalibor Blaźina, Witkiewiczi na Jarranu. Pokuśaj rekonstrukcije. [1 ] Lovran u oćima Stanisława Witkiewicza, [2] Witkacy u Lovranu i lovranski tragovi u romanu "622 Bungova pada" , [3 ] Slutnja epiloga: Ocean koji se pokrenuo. W: U auri Duśnog dana..Ogledi i rasprave o poljskoj knjiżevnosti i njezinoj hrvatskoj recepciji, Zagreb 2005, Hrvatsko filolośko druśtvo. Biblioteka knijżerna smotra, s.255-281.
- „Pinakoteka“, Moskwa 2005, Nr 20-21, tu: Larisa Tananajewa, Kontakty, paralieli, schożdienia. O polsko-russkich chudożestwiennych swjazach rubieża XIX-XX веков, rozdział: Witkacij i Fatejew, s. 123 – 127; Ilya Putyatin, K “portrietu panny Szmidt” Stanislawa Ignacja Witkiewicza, s. 128-130. Tu również na str. 185: Stanislaw Ignacji Witkiewicz (Witkacij) (1885-1939), Bezpriedmietnaja kompozicija. 1917, ze zbioru S.I. Grigorianca, Moskwa
Badacze są zgodni, że abstrakcyjna akwarela sygnowana „S. Witkiewicz 1917” przypisywana Witkacemu nie jest autentyczna. Została opublikowana po raz pierwszy w roku 2002 w książce А. С. Виноградова, "Графика русских художников от А до Я". Moskva, Слово, 2002, s. 55 (A.S. Vinogradova, "Grafika russkich chudoznikov ot A do Ja", Moskva, Slovo 2002) jako "Suprematiczeskaja kompozicja" (papier 36x24 cm), a trzy lata później w numerze „Pinakoteki” poświęconym polskiej sztuce. Praca znajdowała się w prywatnej kolekcji Siergieja Iwanowicza Grigorianca. Grigorianc jest właścicielem „Sergo Grigoryan Collection”, w niej zbiór radzieckiego plakatu.
(Dziękujemy Andrejowi Bazilewskiemu oraz Andreiowi Nakovowi za dodatkowe informacje.)
- L’Atelier di Formia 1980-1984, Instituto Internazionale di Ricerca sul Teatro Contemporaneo, Luglio 2005. (Giovanni Pampiglione, dokumentacja działalności teatralnej.)
|
2004 |
|
|
|
|
|
|
|
- Ewa Makarczyk-Schuster, Raum und Raumzeichen in Stanisław Ignacy Witkiewiczs Bühnenschaffen der zwanziger Jahre oder kann man am Ende der Bühne noch die Hand ausstrecken?, Frankfurt am Main, 2004 Peter Lang
- Kyle Gillette, Railway Travel in Modern Theatre: Transforming the Space and Time of the Stage, tu: Stanislaw Witkiewicz’s The Crazy Locomotive, McFarland, Jefferson, North Carolina 2004. (dodał Marek Średniawa)
|
2003 |
|
|
|
|
|
|
|
- Brigitte Schultze, Der polnische "Bauernfürst": Vom Bauern zum König. Arbeit am Stoff in vier Jahrhunderten. Layout: Brigitt Sippel, Frankfurt am Main 2003, Peter Lang. Europäischer Verlag der Wissenschaften. Tu: Der Aufstieg als Katastrophe: Jan Maciej Karol Wścieklica von Stanisław Ignacy Witkiewicz, s. 244-270.
|
2002 |
|
|
|
|
|
|
|
- Susanne Misterek, Polnische Dramatik in Bühnen- und Buchverlagen der Bundesrepublik Deutschland und der DDR, Wiesbaden 2002, Harrassowitz Verlag. Tu rozdział 4.1.6 Fallbeispiel 4: Stanisław Ignacy Witkiewicz, s. 184-193 i 251–255. Zob. google-books (dodał Wojciech Sztaba)
|
2001 |
|
|
|
|
|
|
|
- Brigitte Schultze, Theaterzeichen und Bedeutungsbildung aus kultureller Fremdheit: Witkacy und Malinowski. W: Das Theater der Anderen. Alterität und Theater zwischen Antike und Gegenwart, Herausgegeben Christopher Balme, Tübingen 2001, Francke Verlag, Mainzer Forschungen zu Drama und Theater 23, s. 143-174.
- Johan de Boose, Stanislaw Ignacy Witkiewicz. Coloriet van de zwartste zijde, "Le Palais des Beaux-Arts. Het Kunstenpaleis" (Bruxelles -Brussel) 2001, nr 12, s. 2627.
- Christine Olga Kiebuzinska Intertextual Loops in Modern Drama, Madison-Teaneck 2001, 350 stron. Tu: Witkacy's Theory of Pure Form: Change, Dissolution, and Uncertainty, pierwodruk w: “South Atlantic Review” vol. 58, No. 4 (Nov. 1993), s. 59-83. (dodał Przemysław Pawlak)
|
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
- Dag Hedman, The Influence of Popular Literature on Stanisław Ignacy Witkiewicz; Lech Sokół, "The Shoemakers" by Witkiewicz: Eroticism and Power. W: Allvarlig debatt och rolig lek. En festskrift tillagnad Andrzej Nils Uggla. Utgiven av / Redakcja Elżbieta Szwejkowska-Olsson & Michał Bron Jr i samarbete med/ współpraca Lech Sokół, Uppsala 2000, Centrum fur multientnisk forskning.
- Panorama der polnischen Literatur des 20. Jahrhunderts. Herausgegeben von Karl Dedecius unter Mitwirkung von Manfred Mack, Deutsches Polen-Institut, 5 Abteilungen in 7 Bänden, Teil IV, Porträts. Lebensläufe, Werkbeschreibungen, Bibliografien, (Portrety. Życiorysy, dzieła, bibliografia), Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), biografię opracowała Marta Kijowska, s. 945-949. Bibliografia dzieł, niemieckich tłumaczeń i opracowań w języku polskim i niemieckim 949-952, Zürich 2000, Amman Verlag (dodał Wojciech Sztaba) zob. cz.2, t.1 - Prosa
- Panorama der polnischen Literatur des 20. Jahrhunderts. Herausgegeben von Karl Dedecius, Deutsches Polen-Institut, 5 Abteilungen in 7 Bänden, Teil V, Panorama. Ein Rundblick von Karl Dedecius, Tu rozdziały poświęcone Witkacemu: "Die Reine Form"; Theater der "Reinen Form"; Der "metaphysische Roman"; Das Leben, kein Traum; Das Nachleben, ein Trauma, s. 401-417, Zürich 2000, Amman Verlag (dodał Wojciech Sztaba) zob. cz.2, t.1 - Prosa
- Hasło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Concise Dictionary of World Literary Biography, vol. 4, South Slavic and Eastern European Writers (Dictionary of Literary Biography Series), oprac. James Hardin, Vasa D. Mihailovich, Steven Serafin, Cengage Gale, 2000 (dodał Wojciech Sztaba)
|
|
|
|
|
- Andriej Bazilewskij, Witkiewicz: powiest' o wiecznom bezwriemienie, Moskwa 2000, "Nasliedie", Rossijskaja Akademija Nauk, s.199.
- Stanislaw Ignacy Witkiewicz. Stockholmssymposiet. Óversattare av de polska bidragen: Lennart Ilke. Utgivare: Andrzej Nils Uggla och Dag Hedman, Uppsala 2000, Acta Sueco-Polonica. Bokserie nr 5, s.140. Materiały sesji "S.I.Witkiewicz' fórfattarskap och den svenska receptionen av hans verk" (Sztokholm, Instytut Polski 29-30 IX 1995). Tu: Anna Micińska, Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939); Janusz Degler, Witkacys teaterteori; Bohan Michalski, Witkacys filosofiska garning; Lech Sokół, Witkacy och Strindberg - avlagsna och nara; R.Ek Sverker, Ett mangfasetterat scenkonstverk. Witkiewicz' drama "Modern" i Alf Sjóbergs regi; Keve Hjelm, Fran Strindberg till Witkiewicz - en ny syn pa teatern; Andrzej Nils Uggla, Ódets valfórtjanta hamnd eller Receptionen av Witkacy i Sverige; dag Hedman, Stanislaw Ignacy Witkiewicz' mójligheter i svenski teaterliv.
- Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) (1885-1939). An Artist of Metaphysical Unrest. Edited by: Danuta Zasada and Piotr Rudzki, New Delhi, 11-17 December 2000. Embassy of the Republic of Poland, Lalit Kala Academy, National School of Drama. Broszura wydana z okazji wystawy fotografii Witkacego z kolekcji Stefana Okołowicza (Fresco Gallery of Lalit Kala Academy 11-17 XII 2000) i wykładu Janusza Deglera w Studio Theatre of National School of Drama Repertory Company (12 XII 2000), które odbyły się w ramach "Polish Autumn - India 2000". Tu: Stefan Okołowicz (selected): Artist of Metaphysical Unrest; Janusz Degler, Witkacy's Theory of Theatre, translated by Anna Bartkowicz; Piotr Rudzki, Stanisław Ignacy Witkiewicz - a Great Individual Lost in XXth Century.
- Bazilewskij Andriej Borisowicz, Tworczestwo Stanisława Ignacija Witkiewicza i polskaja litieratura groteska. Awtoreferat, Moskwa 2000, Rossijskaja Akademija Nauk, s. 40.
|
1999 |
|
|
|
|
|
|
|
- Daniel Gerould, hasło Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) w: Dictionary of Literary Biography, Vol. 215: Twentieth-Century European Writers, oprac. Steven Serafin, The Gale Group, 1999, s. 382-392 (dodał Wojciech Sztaba)
|
|
|
|
|
- Nowikowa Lilija Michajłowna, Stanislaw Ignacy Witkiewicz (1885-1939). Tietralnaja tieorija i reżissura. Awtorefierat, Sankt-Peterburg 1999.
- Ladislav Volko, Objavovanie Witkacyho, "Os". Fórum Obćianskiej Spoloćnosti (Bratislava) 1999, nr 9, s. 78-80.
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatisches Theater, Verlag der Autoren, Frankfurt am Main 1999, II wydanie 2001, III zmienione wydanie 2005. Tu: Landscape Play (Gertruda Stein i Witkacy), Reine Form, s. 103-107 (dodał Przemysław Pawlak) Spis treści. Zob. tłumaczenie angielskie 2006
- Nosbers, Hedwig, Polnische Literatur in der Bundesrepublik Deutschland 1945/1949 bis 1990, buchwissenschaftliche Aspekte, Wiesbaden 1999. Zob. google-books. (dodał Wojciech Sztaba)
|
1998 |
|
|
|
|
|
|
|
- Maria Olszaniecka, Stanisław Witkiewicz, prijevod: Dalibor Blaźina; Dalibor Blaźina, Stanisław Witkiewicz i Lovran. W: Stanisław Witkiewicz u Lovranu, Zagreb 1998, Veleposlanstwo Republike Poljske u Zagrebu, s.63. Wydanie dwujęzyczne
- Crisis and the Arts. The History of Dada, edited by Stephen C. Foster, t. 4, The Eastern Dada Orbit: Russia, Georgia, Ukraine, Central Europe and Japan, edited by Gerald Janacek i Toshiharu Omuka, New York 1998, G.K. Hall. Tu: Andrzej Turowski, Dada Contexts in Poland, s. 106-126; tu: Witkacy's Dada, 116-118 (dodał Wojciech Sztaba)
- Daniel Gerould, Stanisław Ignacy Witkiewicz: Photography 1910-1930. Metaphysical Portraits 1998, "Slavic and East European Performance" 1998, Vol. 18, No. 3, s. 39-49 (w związku z wystawą fotografii Witkacego w Nowym Jorku, marzec-maj 1998) (dodał w.s.) Zob. poniżej katalog wystawy 1997
|
1997 |
|
|
|
|
|
|
|
- Witkacy. Metaphysische Portraits. Photographien 1910-1939 von Stanisław Ignacy Witkiewicz mit Texten von / with Essays by Urszula Cartoryska - Stefan Okolowicz. Herausgegeben von / Edited by T.O.Immisch - Klaus E. Göltz - Ulrich Pohlmann, Connewitzer Verlagsbuchhandlung Leipzig 1997, s.151. Katalog niemiecko-angielski wystawy fotografii w Fotomuseum im Münchner Stadtmuseum 28 X - 14 XII 1997. Tu: Urszula Czartoryska, Witkiewicz im Labyrinth des Selbstbewusstseins. Witkiewicz in the Labyrinth of Selfconfidence; Stefan Okołowicz, Metaphysische Portraits. Metaphysical Portraits
- Książka polecana na pierwszej stronie "Die Zeit-Literatur": Ira (Iris Radisch), Metaphysische Gefühle, "Die Zeit" 1998, nr 50 z 3 XII, s. 1-2 (dodał W. Sztaba)
|
1995 |
|
|
|
|
|
|
|
- Michel Peterson, S.I.Witkiewicz. La poétique de l'inassouvissement. Préface de Wladimir Krysinski, Montréal 1995, Editions Balzac, Collection L'Univers des discours, s. 347.
- Stanislaw Witkiewicz: risunki i fotografii, "Wsiemirnoje Słowo - Lettre Internationale". Mieżdunarodnyj żurnał, Sankt Peterburg 1995, nr 8. Tu: Janusz Degler, Stanislaw Witkiewicz: fotografii, risunki, sud'ba, s. 33-34.
- Janusz Degler, Witkacyho teoria divadla. Preloźil Viliam Marćok, "Slovenske divadlo. Revue Dramatickych Umeni", Slovenska akadema vied, Bratislavia. Roćnik 43 - 1995 - Ćislo2, s. 101-113. Na okładce scena ze Snu nocy letniej Szekspira w Slovenske narodne divadlo Bratislavia (prem. 7 V 1994).
|
1994 |
|
|
|
|
|
|
|
- Giovanna Tomassucci, La fortuna di Stanisław Ignacy Witkiewicz in Italia (Riflessioni in margine a una bibliografia ragionata). Bibliografia italiana di S.I.Witkiewicz. Traduzioni e contributi critici. W: La letteratura polacca contemporanea in Italia .Itinerari d'una presenza. Studi in memoria di Marina Bersano Begey, a cura di Pietro Marchesani, Roma 1994, La Fenice Edizioni, s. 137-170..
- Ryszard Stanisławski, Christoph Brockhaus, Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel und Osteuropa, Bonn, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland 27. Mai - 16.Oktober 1994. Band 1: Bildende Kunst. Fotografie. Videokunst. Katalogmitarbeit: Dorothee von Drachenfels, Antje Utermann. Tu: Urszula Czarotoryska, Stanisław Ignacy Witkiewicz. Eine tragische Gestalt, s. 80-83
- Roger Howard, Witkiewicz and the Theatre of Death, w: Twentieth-Century European Drama, edited by Brian Docherty, New York 1994, s. 42-62. (dodał Jacob Birken)
- Hasło Witkiewicz, Stanisław Ignacy, Dictionary of Polish Literature, oprac. E.J. Czerwinski, Greenwood Press 1994, s. 436-440. (dodał Wojciech Sztaba)
|
1993 |
|
|
|
|
|
|
|
- Dalibor Blaźina, Katastrofizam i dramska struktura. O Stanisławu Ignacyju Witkiewiczu, Zagreb 1993, Hrvatsko filolośko druśtvo, Bibliotekaknijźevnasmotra, s.282.
- Diálogo Intercultural - Migración de Discursos. Memorias del Simposio Internacional de la Cátedra de Estudios Ibéricos de la Universidad de Varsovia. Varsovia-Konstancin 15-19.10.1991, red. Marzena Adamczyk, CESLA, serie Estudios y Memorias no. 9, Warszawa 1993. Tu: Katarzyna Górna-Urbańska Las concexiones entre "la estetica del delito" de Francisco Nieva y "la forma pura en el teatro" de Stanislaw Ignacy Witkiewicz – Witkacy, s. 183-193 (dodał Przemysław Pawlak)
|
1992 |
|
|
|
|
|
|
|
- Karol Lesman, Pools modernisme; Jan Błoński, De roman "Onverzadigbaarheid" van Stanisław Ignacy Witkiewicz; Karol Lesman, Witkacy, Schulz en Gombrowicz; Jan van der Meer, De 'drapografieen' van Bruno Schulz, "De Gids"(Amsterdam) 1992, nr 12, s.1008-1027.
- Karol Lesman, Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Onverzadigbaarheid "[Nienasycenie], "Najaar/Fall 1992", Amsterdam 1992, Meulenhoff [zwięzły życiorys Witkacego i omówienie powieści].
- Anna Schmidt, Form und Deformation. Zum kunsttheoretischen und dramatischen Werk von Stanisław Ignacy Witkiewicz, München 1992, Verlag Otto Sagner, Slavistische Beitrage, Band 294, s. 259.
- Janusz Degler, La teoria teatral de Witkacy. Traduccion: Ignacio Garcia May, Madrid 1992, Teoria Resad, Real Escuela Superior de Arte Dramatico, s. 16.
|
|
|
|
|
- Anna Schmidt, Form und Deformation. Zum kunsttheoretischen und dramatischen Werk von Stanisław Ignacy Witkiewicz, München 1992, Verlag Otto Sagner, Slavistische Beitrage, s.259.
|
1991 |
|
|
|
|
|
|
|
- Pietro Marchesani, Stanisław Ignacy Witkiewicz. 1. Scheda biografica; 2. Le opere teatrali; 3. Il teatro della forma pura, "Teatro" (Milano) 1991, n.63, s. 241-248. Numer poświęcony Witkacemu, Gombrowiczowi i Mrożkowi. Liczne ilustracje z inscenizacji ich sztuk.
|
1990 |
|
|
|
|
|
|
|
- Alessandra Barsi, S. I. Witkiewicz: "Forma Pura" e "malintesi" in arte, "Parol" (Bologna) 1990, n .6, s. 38-58.
- Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. "Meines Körpers Schale wird nicht meines Geistes Glut aushalten". Eine Ausstellung der Neuen Gesellschaft für Bildende Kunst 27. 5. 1990 - 1. 7. 1990, Berlin 1990, Kunstlerhaus Bethanien, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, s.88. Tu: Mieczysław Porębski, Witkiewicz und die "Reine Form", übersetzt von Olaf Kuhl ; Grzegorz Musiał, Das fotografische Werk von Stanislaw Ignacy Witkiewicz, übersetzt von Roswitha Matwin-Buschmann; Wojciech Sztaba, Die Zeichnungen, übersetzt von Dietrich Scholze; Stanisław Ignacy Witkiewicz, Geschäftsordnung der Portraitfirma "S.I.Witkiewicz" [Regulamin Firmy Portretowej "S.I.Witkiewicz" ]; Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Die Portraitfirma, übersetzt von Olaf Kuhl; Janusz Degler, Biographie Stanislaw Ignacy Witkiewicz, übersetzt von Peter Ball; Witold Kosny, Deutsche Übersetzungen der Werke von Stanislaw Ignacy Witkiewicz.
|
1989 |
|
|
|
|
|
|
|
- Estelle Manette Raben, Major Strategies in Twentieth Century Drama. Apocalyptic Vision, Allegory and Open Form, New York, Bern, Frankfurt/M., Paris 1989. American University Studies: Series 4, English Language and Literature. Vol. 67. Tu: Witkiewicz and Beckett (Kurka wodna i Końcówka), s. 95-134. (dodał Przemysław Pawlak)
|
1988 |
|
|
|
|
|
|
|
- Witold Kośny, Die Requisiten in S. I. Witkiewicz "Wariat i zakonnica", "Ars Philologica Slavica" (München) 1988, Band 15: Festschrift für Heinrich Kunstmann, s.248-253.
- Aleksander Maksymiak, Martti Puukko, Mielipuolen uni nayttamólla; Eira Mollberg, Gehenn korvien valissa [omówienie inscenizacji Gyubala Wahazara we wrocławskim Teatrze Lalek w reżyserii W. Hejno], "Teatteri" [Helsinki] 1988, nr 6, s. 14-17.
- Christine Olga Kiebuzinska, Revolutionaires in the Theater: Meyerhold, Brecht and Witkiewicz, Ann Arbor, MI: UMI Research Press 1988 (dodał Przemysław Pawlak); na "archive.org"
- Piotr Piotrowski, Art In The Crucible Of History. Witkacy's Theory And Practice Of Painting, "The Polish Review" 1988, Vol. 33, No. 2, s. 123-142, University of Illinois Press on behalf of the Polish Institute of Arts & Sciences of America. (dodała K. Damar)
|
1987 |
|
|
|
|
|
|
|
- "Russian Literature", Amsterdam 1987, XXII - II (15 August 1987), Elsevier Science Publishers BV. (North-Holandia, s. 246. Numer poświęcony Witkacemu pod redakcją Rolfa Fiegutha. Tu: Jan Błoński, Witkiewicz et le revolution; Michał Głowiński, Richard III et Promethee. Sur "Nowe Wyzwolenie" de S.I.Witkiewicz; Alain van Crugten, Les liens entre l'art et la philosophie de l'historie chez Witkiewicz; Janusz Degler, Witkacy's Theory of Theatre; Rolf Fieguth, Stanisław Ignacy Witkiewicz: zum Wechselverhaltnis von Theorie und Dramatischer Praxis; Magdalena Nowotny, La monstrueuse nostalgie de l'infini ou La conscience du langage vue par S.I.Witkiewicz; Paweł Taranczewski, Bemerkungen zur Idee der Farbe; Russell E. Brown, Bruno Schulz. The Myth of Origins; Jan Ij. van der Meer, "Operetka" als scenisches Triptychon.
- The Slavic Literatures and Modernism: A Nobel Symposium, August 5-8 1985, ed. Nils Åke Nilsson, Stockholm 1987, Almqvist & Wiksell, Nobel Symposium Series. Tu: Jerzy Jarzębski, Witkacy, Schulz and Gombrowicz versus the avant-garde, s. 141-161. (dodali Wojciech Sztaba i Tomasz Pawlak)
|
1986 |
|
|
|
|
|
|
|
- Prawda Spasowa, Stanislaw Ignaci Witkiewicz w zaszczita na fiłosofijata, "Fiłosofska Miśl" 1986 (Sofia) nr 3, s. 99-107.
- Andriej Bazilewskij, Opierieżakszczij diagnoz Witkiewicza (O piesie "Djubal Wahazar, ili na pieriewałach absurda"). W: Tiezisy 4-j naucznoj konfierencii mołodych uczienych i spiecialistow, 24-25 avrilja 1986, Moskwa 1986, BGBIL, s. 67-70.
- Kalina Bachnewa-Canewa, Żiznienijat i tworczeskiijat p't na Witkaci, "Teat'r" (Sofia) 1986, nr 4, s. 56-59. W tekście reprodukcje obrazów (z albumu Wojciecha Sztaby) i rysunków Witkacego.
- Serge Stauffer, Marcel Duchamp in Polen. Die Papierek Lakmusowy von S.I. Witkiewicz, 1921, w: "Sondern 7", Jahrbuch für Texte und Bilder, herausgegeben von Dieter Schwarz, Seedorn Verlag, Zürich 1986. Strony nienumerowane, artykuł, wybór tekstów w niemieckim tłumaczeniu oraz reprodukcje "Papierka lakmusowgo" zajmują 30 stron. (dodał Wojciech Sztaba)
|
1985 |
|
|
|
|
|
|
|
- Kohara Masatoshi, [Witkacy], "Shingheki" (Tokyo) 1985, No. 503, s. 102-109.
- Alois Eder, Witkacy, Altösterreicher und Avantgardist - noch immer ein Geheimtipp?, "Limes". Literarisch-Kulturelles Magazin (St. Pölten) 1985, nr 1-2, s. 8-11.Artykuł ilustrowany rysunkami Witkacego i autoportretami fotograficznymi.
- Kalina Bachnewa, Stanisław Ignaci Witkiewicz - Witkaci, "Izkustwo" (Sofia) 1985, nr 10, s. 32-35. W tekście reprodukcje portretów Witkacego.
- "Theatre Quarterly", Los Angeles 1975, vol V, no 18, s. 66-68. Tu: Bernard F. Dukore, Who Was Witkacy?; Jan Kott, Witkiewicz and Artaud: Where the Analogy Ends; Janusz Degler, Witkacy in Poland: Finding a Style for "The Mother"; Bernard F. Dukore, Witkiewicz's "The Beelzebub Sonata" in Hawaii; Bernard F. Dukore, In Search of Witkacy's "Pure Form". S. I. Witkiewicz, A Few Words About the Role of the Actor in the Theatre of Pure Form [Parę slów o roli aktora w sztuce teatralnej w Czystej Formie]. Translated by Daniel Gerould,
|
1983 |
|
|
|
|
|
|
|
- Edward J. Czerwinski, Witkacy and Szajna: Prelude to and Requiem for the Holocaust, w: Studies In Honor Of Xenia Gąsiorowska, ed. L. G. Leighton, Slavica Publishers Inc., Columbus 1983, s. 132–142. Bibliografia nie notuje. (dodał Przemysław Pawlak)
|
|
|
|
|
- Daniel Gerould, Witkiewicz, Stanisław Ignacy, w: Stanley Hochmann [red.], McGraw-Hill Encyclopedia of World Drama: An International Reference..., 1983 (1972), wyd. II, Tom 5, s. 163-168 (dodał Przemysław Pawlak)
- Présences Polonaises. Witkiewicz. Constructivisme. Les contemporains, Paris, Centre Georges Pompidou 25 juin - 26 septembre 1983. Commissaires généraux Dominique Bozo, Ryszard Stanisławski. Coordination du catalogue Urszula Czartoryska, Nicole Ouvard. Tu: Wojciech Sztaba, Stanisław Ignacy Witkiewicz: peintre, théoricien et créateur de la Forme Pure, traduit du polonais par Stanisław Wojnicki; Małgorzata Szpakowska, La vision du monde, traduit du polonais par Aleksandra Wacławczyk; Ewa Mikina, De la Forme Pure, traduit du polonais par Aleksandra Wacławczyk; Janusz Degler, Théorie du théâtre, traduit du polonais par Katarzyna Bilicka;; Lech Sokół, Le théâtre en pilule, traduit du polonais par Katrzyna Bilicka; Stanislaw Ignacy Witkiewicz, Règlement de la Firme de Portraits "S. I. Witkiewicz"[Regulamin Firmy Portretowej :S.I.Witkiewicz"], traduit par Antoine Baudin; Piotr Piotrowski, La Firme de Portraits , traduit du polonais par Georges Lisowski; Serge Fauchereau, La drogue et le roman; Grzegorz Musiał, Witkiewicz, photographe; traduit du polonais par Wanda Nowakowska; Anna Micińska, Biographie, traduit du polonais par Wojciech Gilewski; Liste des œuvres Witkiewicz; Janusz Degler, Bibliographie sommaire. Zob. też Wojciech Sztaba, Projekt scenariusza wystawy S.I. Witkiewicza w Paryżu, Centre Georges Pompidou, 1983
- Polish Theatre and Dramatic Technique. Proceedings of a symposium held at the University of Uppsala on 23 April 1982. Edited by Sven Gustavsson, Uppsala 1983. Tu: Danuta Rudzka-Rembaum, The Polish and European Theatre of the Absurd (s. 35-43);Andrzej N. Uggla, Stanisław Ignacy Witkiewicz's Reception in Sweden (s. 73-92).
- Andrzej Lam, Mainzer Vorlesungen über die polnische Literatur seit 1918, München 1983, Tu: Witkacy, s. 84-96 (okładka zastępcza) (dodał Wojciech Sztaba)
|
1982 |
|
|
|
|
|
|
|
- Anna Micińska, Une œuvre inconnue de Witkacy: sa correspondance; Wojciech Natanson, Mes souvenirs sur Witkiewicz; Bohdan Michalski, La place de la philosophie dans la culture selon Witkiewicz; Gerard Conio, Witkiewicz et la Russie; Ewa Franczak et Stefan Okołowicz, Le portrait multiple de Witkacy; Urszula Czartoryska, À propos de photographies de Witkiewicz; Wojciech Sztaba, La maison d'un artiste; Jacques Sojcher, De l'un et du multiple; Piotr Rawicz, Witkiewicz romancier; Jan Błoński, Roman initiatique et fiction politique; Giovanna Tomassucci, Le seule issue, roman philosophique; Daniel Gerould, Les doubles dans l'œuvre de Witkacy; Lech Sokół, Witkacy et le drame européen du symbolisme au surréalisme; Janusz Degler, La dramaturgie de Witkacy et les malentendus qui en découlent; Alain Populaire, De la Forme Pure dans le théâtre contemporain et du suicide, communication witkacienne apocryphe; Raymonde Temkine, Witkiewicz et les Français; Guy Cambreleng, Problèmes théoriques et pratiques pour mettre Witkiewicz en scène aujourd'hui [wypowiedzi w dyskusji: Giovanni Pampiglione i Philippe Adrien]; Zenobiusz Strzelecki, Witkacy et son influence dans le scénographie polonaise; Jerzy Jarocki, Mes mises en scène de Witkacy; Alain van Crugten, Gyubal Velleytar, w:"Cahier Witkiewicz", Lausanne 1982, L'Age d'Homme. No 4: Actes du colloque international "Witkiewicz" de Bruxelles, novembre 1981. Rédaction et traductions: Alain van Crugten, s.235.
- Lichtbildnisse. Das Porträt in der Fotografie. Ausstellungskatalog. Rheinisches Landesmuseum Bonn. Hrsg. von Klaus Honnef in Zusammenarbeit mit Jan Thorn Prikker, Köln 1982. Tu: Gislind Nabakowski, Fotografie und Erfindung, (podrozdział:) Stanislaw Ignacy Witkiewicz - ein früher Auto-Porträtist, 1885-1939, s. 649-650, 666 (reprodukcje czterech "min", ok. 1930, Muzeum Sztuki w Łodzi). (dodał Wojciech Sztaba)
|
1981 |
|
|
|
|
|
|
|
- Johan Snauwaert, Ontomoeting met Witkacy, w: "Vlaams - Poolse Tijdingen" (Gent) 1981, nr 2, s. 35-47.
- Stanislaw-Ignacy Witkiewicz, Wien 1981, Thomas Sessler Verlag. Tu: Biographie; Verzeichnis seiner dramatischen, epischen und darstellerischen Werke; Jan Kott, Der unverhoffte Realismus von Witkiewicz; "Beelzebub-Sonate". Inhalt; "Das unerkannte Drama". Inhalt; Leon Kasajew, Witkiewicz - Prophet einer Apokalypse.
- Daniel Gerould, Witkacy. Stanisław Ignacy Witkiewicz as an Imaginative Writer, Seattle and London 1981, University of Washington Press, s. 362. [Wydanie polskie: Stanisław Ignacy Witkiewicz jako pisarz. Przełożył Ignacy Sieradzki, Warszawa 1981, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 468].
zob. google books
Recenzja: Frank S. Galassi, "The Polish Review", Vol. 28, No. 4 (1983), pp. 99-104 (dodał Tadeusz Kurlus)
- Witkiewicz presenteras har av Andrzej Nils Uggla, "entre" teatertidskrift (Solna) 1981, nr 4, s. 12-15.
|
|
|
|
|
- S. I. Witkiewicz. Génie multiple de Pologne. Mélange d'études de dessins, de peintures et de photographies. Assemble et édite par Alain van Crugten a l'occasion du Festival Witkiewicz, Bruxelles, novembre 1981, Lausanne 1981, Éditions l'Age d'Homme, s.59-62. Tu: S. I. Witkiewicz, Règlement de la Firme de Portraits "S. I. Witkiewicz" [Regulamin Firmy Portretowej "S.I.Witkiewicz"], Alain van Crugten, Festival Witkiewicz, Bruxelles, novembre 1981; Janusz Degler, Chronique de la vie et des œuvres de S.I.Witkiewicz; Roman Ingarden, Witkiewicz - souvenir; Janusz Degler, Witkacy dans le monde; Mieczysław Porębski, S.I.Witkiewicz: peinture-dessin; Wojciech Sztaba, Le jeu avec l'art; Urszula Czartoryska, Le Photographe; Jan Błoński, Le théâtre de Witkacy; Alain van Crugten, Catastrophisme et inassouvissement (les romans); Bohdan Michalski, La philosophie de la menace; Bibliographie; Catalogue des expositions.
|
1980 |
|
|
|
|
|
|
|
- La Ditta dei Ritratti S. I. Witkiewicz. Catalogo e traduzioni a cura di: Carla Pollastrelli, Livorno, Casa della Cultura 8-25 febbraio 1980, Firenze 1880, Karta Editrice.Tu: Achille Perilli, Di Witkiewicz e dei suoi ritratti; Mieczysław Porębski, Witkacy; Anna Krzyżanowska-Hajdukiewicz, La Ditta di Rittratti "S.I.Witkiewicz", Stanisław Ignacy Witkiewicz, Regolamento della Ditta di Ritratti "S. I. Witkiewicz"; Janusz Degler, Cronaca della vita e delle opere di Stanisław Ignacy Witkiewicz; Bibliografia [56 portretów i 4 rysunki ze zbiorów Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku].
- Hommage à Stanisław Ignacy Witkiewicz. Inhalt: Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Witold Wojtkiewicz, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Tadeusz Kantor, Tadeusz Brzozowski, Andrzej Wajda. Herausgegeben von Jurgen Harten und Ryszard Stanisławski, Dusseldorf, Stadtische Kunsthalle, 25. April – 1. Juni 1980. Tu: Mieczysław Porębski, Über den Maler Stanisław Ignacy Witkiewicz. Aus dem Polnischen übersetzt von Bożenna Lewandowska; Małgorzata Szpakowska, Witkacy war eine erstaunlich vielseitige Persönlichkeit. Aus dem Polnischen übersetzt von Leon Skrzypczyk; Urszula Czartoryska, Das Laboratorium der "Nichteuklidischen Psychologie" in den Photographien von Witkiewicz. Aus dem Polnischen übersetzt von Leon Skrzypczyk; Andrzej Kostołowski, "S.I.Witkiewicz - Porträtfirma". Der Versuch einer Rekonstruktion. Aus dem Polnischen übersetzt von Bożenna Lewandowska; Grzegorz Musiał, Stanisław Ignacy Witkiewicz. Biographie. Aus dem Polnischen übersetzt von Tomasz Gliwiński. Stsnisław Ignacy Witkiewicz. Bibliographie. Aufgestellt von Janusz Degler.
|
1979 |
|
|
|
|
|
|
|
- L'Avanguardia Polacca 1918-1978. S. I. Witkiewicz. Costruttivismo. Artisti contemporanei, Catalogo a cura di Ryszard Stanisławski in collaborazione con Urszula Czartoryska, Janina Landowska, Mieczysław Porębski, Ewa Mikina e Grzegorz Musiał. Coordinamento di Achille Perilli, Milano 1979, Roma - Palazzo delle Esposizioni 27 gennaio - 4 marzo 1979, Electa Editrice, s. 173. Tu: Ryszard Stanislawski, Introduzione; Mieczysław Porębski, Stanisław Ignacy Witkiewicz; Andrzej Kostołowski, La "Ditta di Ritratti" S.I.Witkiewicz. Prova di ricostruzione; Grzegorz Musiał, Stanisław Ignacy Witkiewcz: la coscienza dell'immagine o l'immagine della coscienza; Grzegorz Musiał, Biografia; Catalogo della opere [112 dzieł malarskich, portretów i fotografii].
|
1978 |
|
|
|
|
|
|
|
- Paul-Louis Mignon, Panorama du théâtre au XXe siècle, Paris 1978, Gallimard. Tu: Le grotesque polonais et le théâtre de l'absurde. Stanisław Ignacy Witkiewicz dit Witkacy, s. 225-227.
- Danuta Knysz-Rudzka, A l'aube de l'absurde, Traduit par Richard Korn et J. C. Birau, Lund 1978, 202 strony. Tu rozdział o dramatach Witkacego, inne o Becketcie, Ionesco i Gombrowiczu (dodał Przemysław Pawlak)
|
1977 |
|
|
|
|
|
|
|
- "Polnische Perspektiven. Monatschrift", Warschau 1977, Nr. 12. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Theorie der Reinen Form in der Dichtung [Teoria Czystej Formy w poezji]. Aus dem Polnischen ubersetzt von Jacek St. Buras, s.50-53; Janusz Degler, Witkacy in der Welt [Witkacy na świecie], s. 39-49.
|
|
|
|
|
- Małgorzata Pruska-Munk, Wyspiański's "The Wedding" and Witkiewicz's "The Shoemakers": From Polish to Universal Question; Angela E. Weyhaupt, Death and Resurrection in Witkiewicz's "The Madman and the Nun"; Frank S. Galassi, "The Crazy Lovomotive", w: "The Polish Review" (New York) 1977, vol. XXII, No. 4.
- Alain van Crugten, Het toneelwerk van Stanislaw Ignacy Witkiewicz, "De Revisor" (Amsterdam) 1977, nr 1, s. 42-48. Po raz pierwszy tekst ukazał się w języku francuskim: Alain van Crugten, Le Théâtre de Stanislaw Ignacy Witkiewicz, tłumaczenie Paul Beers, w: Théâtre Complet, t. I, Editions l'Age d'Homme, Lausanne, 1969. Online w De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL) (dodał Tomasz Pawlak)
- "Polish Perspectives. Monthly Review", Warsaw 1977, vol XX, No 12. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, The Theory of Pure in Poetry [Teoria Czystej Formy w poezji], s. 38-40; Janusz Degler, Witkacy Worldwide [Witkacy na świecie], s. 29-37.
- "Perspectives Polonaises. Revue Mensuelle", Varsovie 1977, 20e Annee, No 12. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz, La theorie de la Forme Pure en poesie [Teoria Czystej Formy w poezji]. Traduit par Georges Lisowski, s. 47-50; Janusz Degler, Witkacy de par le monde [Witkacy nas świecie], s. 37-46
|
1975 |
|
|
|
|
|
|
|
- Stanisław Ignacy Witkiewicz. Checklist. Compiled by Daniel Gerould, w: TF. Theatrefacts. International Theatre Reference, London 1975, vol. II, nr 2. Editors: Catherine Itzin, Ria Julian, Simon Trussler.
|
1974 |
|
|
|
|
|
|
|
- Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Vorbereitung der Ausstellung und Bearbeitung des Kataloges Ryszard Stanisławski, Janina Landowska, Jacek Ojrzyński. Übersetzung der Texte: Bożena Lewandowska. Katalogredaktion: Dieter Hanisch, Peter Tange, Essen, Museum Folkwang Essen 31. Oktober - 10. Dezember 1974. Tu: Ryszard Stanisławski, Vorwort; Mieczysław Porębski, Witkacy und seine Zeit; Lech Sokół, Witkiewicz A. D. 1974; Janusz Degler, Biographie; Jacek Ojrzyński, Janusz Degler, Bibliographie. Katalog pierwszej wystawy malarstwa Witkacego za granicą.
|
1973 |
|
|
|
|
|
|
|
- Jan Władysław Sarna, Kriticzeskij analiz fiłozofii Stanisława Ignacy Witkiewicza (1885-1939). Awtoreferat, Moskwa 1973, Gosudarstwiennyj Uniwersitiet im. M.W. Łomonosowa, s. 19.
- "The Polish Review" , New York 1973, Vol. XVIII, Nos.1-2, The Polish Institute of Arts and Sciences in America. Numer w całości poświęcony Witkacemu. Tu: Chronology of the Life and Works of Stanislaw Ignacy Witkiewicz; Witkiewicz Symposium (cztery wypowiedzi wygłoszone podczas panelu dyskusyjnego w kwietniu 1971 na Columbia University): 1. Wiktor Weintraub, The Theater of Explosive Content and Impure Form, 2.Edward J. Czerwiński, Witkiewicz on Witkacy, 3. Daniel Gerould, Witkacy: Theater Outside the Theater, 4. Andrzej Wirth, Avant-Gardist as a Classical Author of the Period. Paul Berman, Acting Witkiewicz; James W. Parker, Witkiewicz's "Gyubal Wahazar" and Ribemont-Dessaignes' "L'Emperur de Chine": Fairy Tales for Adults; Paul S. Hoffman and Jack W. McCullough, Visual Images in Witkiewicz: "They" in Production; Louis Iribarne, Revolution in the Theater of Witkacy and Gombrowicz; Stuart Baker, Witkiewicz and Malinowski: the Pure Form of Magic, Science and Religion; Stanisław Ignacy Witkiewicz, The New Deliverance (Nowe Wyzwolenie), translated by Daniel Gerould and Jadwiga Kosicka; Frank Galassi, Sexual Politics in Stanisław Ignacy Witkiewicz's "The New Deliverance"; A Chronology of Productions of Witkacy's Plays in English; Leslie Aisenman, Aspects of Society in the Plays of Stanislaw Ignacy Witkiewicz; Albert Asermely, Directing Pure Form: "The Pragmatists"; Review Article: Daniel Gerould, Witkacy's Portrait of the Artist as a Young Man (rec. 622 upadków Bunga, czyli Demonicznej kobiety, Warszawa 1972). Book Reviews: omówienie przez Daniela Geroulda wydania Dramatów (Warszawa 1972), W małym dworku (Warszawa 1972), artykułu W.Pietrzaka, Alchemia St.I.Witkiewicza (w: Rachunek z Dwudziestoleciem, Warszawa 1972), artykułu J. Błońskiego, Prawodawca sztuki i prorok zagłady (w: Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego,Warszawa 1972); tomu Studia o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu (Wrocław 1972), artykułu J. Deglera, Witkacego teoria teatru (w: Materiały z sesji teatralnej, Poznań -1970 r., Warszawa 1972), Ilustrations: zdjęcia z 9 przedstawień sztuk Witkacego wystawionych w USA.
|
1971 |
|
|
|
|
|
|
|
- Bert O. States, Irony and Drama, Ithaca, 1971, Cornell University Press. Tu m.in o "Kurce wodnej" - The "Water Hen" is really an appropriate title, because it defines the play's habit of converting the wish into the fact. In the manner of a myth creating its monsters at will, the play simply says, "Let there be a water hen.", s. 210. (dodał Przemysław Pawlak)
|
|
|
|
|
- Alain van Crugten, S. I. Witkiewicz. Aux sources d'un théâtre nouveau, Lausanne 1971, Editions L'Age d'Homme, "Slavica", s. 386.
- René Micha, Witkiewicz ou l'expressionnisme absolu, "Critique" 1971, no 287, s.292-302.
- Jaromil Pelikan, Srućny narys dejin poskeho dramatu, Praha 1971, Statni Pedagogicke Nakladatelstvi, Universita J. E. Purkyne v Brne. Tu: Rozdział V: Mezivalećne obdobi. Tradice a awantgarda (S.I. Witkiewicz, J. Szaniawski, L. H. Morstin, Skamadrite, Psychologismus a scientisticke komedie, E. Zegałlowicz), s. 58-67.
- Alf Sjöberg, "Modern" och "Mäster Olof", w:"Dramaten" 1971/72 (11 XI - 8 XII ), s. 3-6; przekład: "Matka" i "Mistrz Olof", przeł. Zygmunt Łanowski, "Przegląd Humanistyczny" 1977, nr 10, s. 63-67
|
1969 |
|
|
|
|
|
|
|
- Marianne Kesting, Panorama des zeitgenössischen Theaters. 58 literarische Porträts. Revidierte und erweiterte Neuausgabe, München 1969, R. Piper & Co. Verlag. Tu: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Outrierte Marionetten, s. 87-92.
- Martin Esslin, The Theatre of the Absurd..Garden City- New York 1969. .Revised updated edition. Anchor Books Doubleday &Company. Inc. Tu: o Witkacym w rozdziale The Tradition of the Absurd, s. 343-344.
- Georg Ried, Weltliteratur unserer Zeit, Verlag M. Lurz, München 1969 (dodał Tomasz Pawlak)
|
1968 |
|
|
|
|
|
|
|
- Alain van Crugten, Le théâtre de Stanislas Ignace Witkiewicz (1885-1939), "Synthèses" (Bruxelles) 1968, nr 252, s. 55-67.
|
1966 |
|
|
|
|
|
|
|
- Der Fall Witkiewicz. Herausgegeben zum Erscheinen der ersten deutschen Ausgabe von Witkiewiczs Unersättlichkeit, München 1966, R.Piper & Co. Verlag, s.31. Tu: Heinrich Kunstmann, Versuch über Stanisław Ignacy Witkiewicz, den Romancier; Czesław Milosz, Murti Bing; Andrzej Stawar, Aus dem Vorwort zur polnischen Ausgabe des Romans; Witold Gombrowicz, Wir waren unser drei; Walter Tiel, Pro Domo. [Broszura ukazała się razem z przekładem Nienasycenia]
|
1965 |
|
|
|
|
|
|
|
- Heinrich Kunstmann, Moderne polnische Dramatik, Köln-Graz 1965, Böhlau Verlag. Tu: Stanislaw Ignacy Witkiewicz (Witkacy), s. 48-82.
- Heinrich Kunstmann, Die "sprechenden Namen" der polnischen Avantgarde-Dramatik, "Die Welt der Slaven" 1965, Heft 3-4, s.384-399.
|
1959 |
|
|
|
|
|
|
|
- Werner Markert, Osteuropa - Handbuch. Polen, Böhlau Verlag, Köln / Graz 1959, s. 581, 584, 613 (fragmenty w google books) (dodał Przemysław Pawlak)
|
1958 |
|
|
|
|
|
|
|
- Karel Krejčí, Geschichte der polnischen Literatur, tłum. Otto Utitz, M. Niemeyer, Halle 1958, s. 501, 504, 528 (dodał Przemysław Pawlak)
|
1953 |
|
|
|
|
|
|
|
- Karel Krejčí, Dĕjiny polské literatury, Ceskoslovenský spisovatel, Praha 1953, s. 494, 527–529, 550
tenże: Polská literatura ve vírech revoluce [rozprawa habilitacyjna], przedmowa M. Szyjkowski, Politické knihovny řady I, kniha XXXI, Orbis, Praha 1934, s. 120, 376 – wyd. 2: 1949, tu : s. 87, 283 – tu Witkacy wspomniany jako admirator twórczości T. Micińskiego i autor artykułu Formalne wartości dzieł Micińskiego. (dodał Przemysław Pawlak)
|
1944 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2019 • 2018 • 2017 • 2016 • 2015 • 2014 • 2013 • 2012 • 2011 • 2010 • 2009 • 2006 • 2005 • 2004 • 2003 • 2002 • 2001 • 2000 • 1999 • 1998 • 1997 • 1995 • 1994 • 1993 • 1992 • 1991 • 1990 • 1989 • 1988 • 1987 • 1986 • 1985 • 1983 • 1982 • 1981 • 1980 • 1979 • 1978 • 1977 • 1975 • 1974 • 1973 • 1971 • 1969 • 1968 • 1966 • 1965 • 1959 • 1958 • 1953 • 1944 |
|
|
|
|